Od 1 stycznia 2018 r. zniknęła konieczność opłacania składek na trzy lub cztery (wraz ze składką na Fundusz Emerytur Pomostowych) różne rachunki. Dziś każdy płatnik ma do dyspozycji swój indywidualny numer rachunku składkowego, na który wpłaca składki globalnie, bez podziału na poszczególne fundusze.
Przelewy nie muszą być, tak jak to się działo dotychczas, dodatkowo opisywane identyfikatorem płatnika (np. NIP) oraz wskazaniem, za który miesiąc jest opłata. Indywidualny numer rachunku składkowego pozwala zidentyfikować każdy przelew. ZUS zaś każdy taki przelew księguje na poszczególne fundusze: Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, Fundusz Zdrowia, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz FEP.
Wkrótce na salach obsługi klientów ZUS pojawi się 770 doradców płatników składek.
Tylko na terenie województwa śląskiego będzie można skorzystać z doradztwa 61 takich osób. Doradcy płatników składek, będą m.in. udzielali spersonalizowanej informacji na temat sposobu rozliczenia wpłaty dokonanej przez płatnika składek, a także będą wyjaśniać wszelkie wątpliwości płatników, dotyczące sposobu rozliczenia wpłat i stanie rozliczeń. Warto także pamiętać o tym, że od 1 stycznia 2018 r. płatnik ma udostępniane na swoim profilu na PUE m.in. informacje na temat: podziału wpłaty na poszczególne ubezpieczenia i fundusze, bieżącego salda oraz salda miesięcznego w rozbiciu na okresy rozliczeniowe.
Niewątpliwie korzystne okażą się być także zmiany, jakie zostały wprowadzone w programie „Płatnik”, w zakresie dostosowania go do e-składki.
Na stronie internetowej http://www.zus.pl/eskladka publikowane są odpowiedzi na pytania dot. tematyki e-składki, które najczęściej kierowane są przez płatników składek do pracowników Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS oraz sal obsługi klienta w jednostkach ZUS w całym kraju.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina wszystkim klientom, którzy mają zaległości składkowe, by zwrócili uwagę na fakt, iż po wprowadzeniu indywidualnych numerów rachunków składkowych bieżące wpłaty są w pierwszej kolejności księgowane na najstarsze zaległości. Dla osób prowadzących działalność gospodarczą, które podlegają dobrowolnemu ubezpieczeniu chorobowemu, może to oznaczać utratę prawa do zasiłku chorobowego, opiekuńczego lub macierzyńskiego. Płatnik może jednak w takiej sytuacji złożyć wniosek o wyrażenie zgody na opłacenie składki po terminie. Jeżeli natomiast nie może spłacić zadłużenia jednorazowo powinien skontaktować się z doradcą ds. ulg i umorzeń, dostępnym na sali obsługi klientów bądź telefonicznie.