24 lipca 2019 roku przypada 160 rocznica uruchomienia kolei na terenie Będzina.
W celu jej budowy swoje działki za odszkodowaniem oddało 69 mieszkańców Będzina. Oprócz przebiegu samego szlaku przez te parcele, pobierano z nich ziemię na budowę nasypu.
Wykonano wówczas przekop przez wzgórze o głębokości 25 stóp. Z dokumentów wynika, że cześć właścicieli działek protestowała wobec planów budowy linii kolejowej. Niektóre osoby pomimo wywłaszczenia, nie chciały na znak protestu odebrać rekompensaty za utracone tereny. Inni denerwowali się ze względu na nielegalną sprzedaż alkoholu w miejscu budowy, prowadzoną przez cudzoziemców mieszkających w pobliskich barakach.
Wcześniej bo w roku 1848 oddano do użytku linię kolejową łączącą Warszawę z Wiedniem. Z tego względu nazwano ją Koleją Warszawsko-Wiedeńską.
24 lipca 1859 roku otwarto odnogę tej linii, która łączyła Ząbkowice (dziś dzielnica Dąbrowy Górniczej) z Szopienicami (obecnie dzielnicą Katowic). Linia ta, będąca odnogą Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej przebiegała właśnie przez Będzin, gdzie początkowo zlokalizowano jedynie przystanek techniczny. Poprowadzono wówczas także bocznice do pobliskich kopalń „Reden” i „Ksawera”.
Dopiero w 1875 roku utworzono tu stację osobowo-towarową Będzin, później nazwaną Stary Będzin, a obecnie nosi nazwę Będzin Miasto. Budowa linii kolejowej, niewątpliwie spowodowała rozwój miasta, które wówczas m.in. rozwijało się pod kątem przemysłu. Ten ciekawy i burzliwy okres w historii naszego miasta upamiętnia nazwa placu przed dworcem Będzin Miasto. Od kilku lat nosi on miano Placu Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej.
Tekst: Muzeum Zagłębia w Będzinie