„Lęki współczesności w świecie dziecka” to projekt, którego założeniem jest rozmowa z widzami na trudne tematy społeczne. Głównym celem tego zadania jest stworzenie platformy teatralnej do rozmowy z gimnazjalistami o zagadnieniach agresji, przemocy domowej i szkolnej oraz sięgania po używki.
Trzy małe formy teatralne przygotowane w Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie łączy bardzo ostro zarysowana problematyka społeczna. Cykl został sfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wszystkie przedstawienia objął psychologiczną konsultacją merytoryczną SWPS Uniwersytet Humanistyczno-Społeczny w Katowicach pod patronatem profesor Katarzyny Popiołek.
Współpracę przy realizacji zadań projektowych zaproponował Dyrektor Teatru Dzieci Zagłębia dyrekcji i uczniom Gimnazjum nr 1 im. J. Dormana.
Tym razem nietypowo - teatr przychodzi do szkoły na bezpośrednie spotkanie z widzami - uczniami klas III i II. Wzięli oni udział w spektaklach profilaktycznych poruszających problematykę współczesnego świata i wyzwań stawianych przed młodymi ludźmi.
Siłą spektakli jest zastosowanie zabiegów włączających młodzieżowy język, operowanie emocjami, aktywny kontakt aktora z publicznością oraz wiarygodne scenariusze z wyraźnym przesłaniem dla widza.
Uczniowie klasy II c jako pierwsi spotkali się z autorami i realizatorami programu oraz poznali scenariusz spektaklu „Buller – agresywne puzzle”.
Mieli okazję poczuć się jak reżyserzy, ponieważ to ich opinie, sugestie powodowały zmiany w scenariuszu, zwłaszcza w jego warstwie językowej. Spektakl ten jest poświęcony tolerancji, przemocy rówieśniczej i cyberbullyingowi. Bohater, tytułowy Buller, w codziennym życiu prezentuje cynizm emocjonalny oraz amoralne postawy. Nie zważając na zagrożenie zdrowia i życia kolegi (przedmiotowo traktowanej kukły o imieniu Franek), podejmuje wyzwania („challenge”), którymi przekracza kolejne granice zła.
Kolejny spektakl pt. „Uwodziciel, czyli zysk z manipulacji” poświęcony jest profilaktyce narkomanii.
Bohater jest dilerem, który „uwodzi swoje ofiary” i proponuje każdemu ze swoich klientów- rówieśników z tzw. „porządnej” dzielnicy to, o czym marzą – wmawiając im, że drogą do osiągnięcia wymarzonego celu (zostania prawnikiem, lekarzem, artystą itp.) jest poznanie różnych barw świata poprzez spróbowanie substancji psychoaktywnych. Sam potrzebuje pieniędzy i, mając niezaspokojoną potrzebę uznania, szacunku i prestiżu, chce zaprezentować kolegom i koleżankom swoje możliwości i „osiągnięcia”. Wykorzystuje swój intelekt i zdolności manipulacyjne do zdobywania nowych klientów i wciągania rówieśników w sieć uzależnienia. Sam również nie opiera się nałogowi, który – jak twierdzi – kontroluje. Nasz „bohater” marnuje swoje zasoby i ponosi zasłużoną karę – trafia na kilka lat do więzienia. Choć deklaruje, że się zmieni, to pokusa szybkiego i łatwego zdobycia „hajsu” jest tak silna, że publiczność nie ma problemu z przewidzeniem końca tej historii.
Ostatni spektakl nosi tytuł „Balsam – czyli procenty od procentów” i dotyczy problemu uzależnienia od alkoholu.
Wszechobecność i wszechdostępność tej używki sprawia, że młodzi ludzie nie potrafią oprzeć się pokusie i wstępują w „toksyczny związek”, dzięki któremu zapominają o kompleksach, konkurencji czy niskim poczuciu własnej wartości.
Spontaniczne i żywe reakcje młodzieży podczas trwania spektakli udowodniły, że warto nadać działaniom profilaktycznym atrakcyjną, niekonwencjonalną formę. Gratulujemy pomysłu i liczymy na kolejne ciekawe propozycje.