Programem badań przesiewowych będą objęci uczniowie klas I szkół podstawowych z terenu miasta Będzina, których rodzice lub opiekunowie prawni wyrażą zgodę w formie pisemnej na przeprowadzenie badań.
Badania przeprowadzane będą na terenie będzińskich szkół podstawowych i obejmować będą:
- otoskopowanie uszu,
- badanie słuchu audiometrem (audiometria tinalna).
W przypadku stwierdzenia niedosłuchu dziecko skierowane zostanie na badania w kabinie ciszy na terenie Będzina (audiometria tonalna, powietrzna, kostna i słowna) oraz tympanometrię. Rodzice otrzymają informację o wynikach badań słuchu, a w przypadku wykrycia zaburzeń informacje na temat dalszego postępowania.
Realizatorem badań będzie Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej „AUDIO-MED” Centrum Obsługi Źle Słyszących z siedzibą w Będzienie przy ulicy Piłsudskiego 24, wyłoniony w drodze otwartego konkursu ofert.
Problemy ze słuchem dzieci w wieku szkolnym to coraz powszechniejszy problem.
Dzieci, które niedosłyszą proszą o powtarzanie wypowiedzi, mówią przez nos lub zbyt głośno, nie odpowiadają na zadawane pytania. Zasób ich słownictwa jest ograniczony, wypowiedzi proste, mało komunikatywne, często niepoprawne, a wymowa niewyraźna. Mają problem z przyswajaniem wiedzy w szkole.
Zaburzenia słuchu negatywnie wpływają również na zachowanie dziecka i jego ogólny rozwój. Niedosłuch powoduje problemy z koncentracją, adaptacją do środowiska, komunikowaniem się, może wystąpić u dziecka agresja czy wycofanie. Aby uniknąć braków i deficytów, które narastają z każdym dniem funkcjonowania bez poprawnej diagnozy i ewentualnej opieki terapeutycznej należy wykluczyć wady, które powodują te deficyty.
Wczesne rozpoznawanie wad i zaburzeń słuchu zapobiega ich pogłębianiu się, a jednocześnie zwiększa szansę na całkowite wyleczenie. Przesiewowe badania słuchu w klasach I szkół podstawowych mają duże znaczenie dla przyszłości dzieci. Jak pokazują badania kliniczne, wczesne wykrycie zaburzeń słuchu u dzieci umożliwia efektywne wdrożenie odpowiednich działań leczniczych, rehabilitacyjnych oraz profilaktycznych, które prowadzą do złagodzenia lub usunięcia różnego rodzaju zaburzeń i dysfunkcji, a tym samym do stworzenia wszystkim dzieciom równych szans edukacyjnych.