Szkoła Podstawowa nr 6
Realizacja zadań i projektów w lutym i marcu
Realizacja II modułu międzynarodowego projektu edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III pt. „Czytam z klasą lekturki spod chmurki”:
wykonanie klasowej „Krainy lodu i śniegu” – Grenlandii, plakatów zachęcających do czytania, eko bałwanków oraz stworzenie klasowego laboratoriumimowe eko-kreacje” w ramach realizacji międzynarodowego projektu edukacyjnego „Czytam z klasą lekturki spod chmurki” wspierającego rozwój czytelnictwa wśród uczniów klas I-III.
Realizacja kolejnych zadań ogólnopolskiego projektu „Z kulturą mi do twarzy”:
„Mali i duzi architekci”– konstruowanie z dostępnych materiałów (klocki, kubki plastikowe, kartony, rolki) budowli na wzór słynnych zabytków architektury (np. Wieża Eiffla, Koloseum, Big Ben, Łuk Triumfalny) i prezentacja na forum klasy najważniejszych informacji o wykonanej budowli.
„Teatr lalek”– wykonanie dowolną techniką pacynek, kukiełek, marionetek i przygotowanie wystawy (w związku z pandemią nastąpiła modyfikacja zadania, które po” w wykonaniu swoich kolegów i koleżanek z koła teatralnego „Krasnoludki Marysi”. Po obejrzeniu przedstawienia dzieci wykonały smaczne, warzywne lalki, które wykorzystały w późniejszej inscenizacji wiersza Jana Brzechwy. Pracy było dużo, ale zabawy jeszcze więcej.
„Warto pomagać” – włączenie się do akcji charytatywnej „Wykręcona akcja - Nic nie kosztuje a życie ratuje”, z której środki w całości przeznaczone zostały na pomoc dla małej Oliwii z Zagłębia chorej na SMA (uczniowie, nauczyciele i ich rodzice zbierali nakrętki, koce, pluszaki, firany, pościele, obuwie i inne rzeczy nadające się do recyklingu).
Udział uczniów klasy 3a, 2a i 4a w IX Noworocznym Koncercie Talentów organizowanym przez I LO im. M. Kopernika w Będzinie. W tym trudnym pandemicznym roku uczniowie Szkoły Podstawowej nr 6 prezentowali swoje artystyczne uzdolnienia nie w kopernikowskiej auli I LO, lecz na wirtualnej scenie.
Szkolny konkurs „My town” - 28 lutego 2021 roku odbył się szkolny etap międzynarodowego konkursu plastyczno - językowego „My town”. Uczniowie wykonali albumy o swoim mieście z tekstem w języku angielskim. Zwycięskie prace zostały wysłane na konkurs do Lublina.
Wirtualny tłusty czwartek - w ostatni czwartek przed końcem Karnawału Samorząd Uczniowski zaprosił uczniów do udziału w konkursie fotograficznym „Pączek w roli głównej”. Pączkowe zdjęcia można było podziwiać na facebookowej stronie szkoły. Uczniowie wykazali się ogromną kreatywnością, wykonane zdjęcia były pomysłowe i zabawne.
Stare klucze dla budzika - placówka przyłączyła się do akcji „stare klucze dla Budzika”, którą zorganizowali Członkowie Polskiego Stowarzyszenia Serwisów Kluczowych. Celem akcji jest finansowe wsparcie Fundacji „A kogo?”.
Aniołkowe Granie
Pomimo wielu trudności organizacyjnych spowodowanych pandemią COVID-19, uczniowie zmobilizowali się i zaangażowali w akcję Aniołkowe Granie, pomagając dzieciom przebywającym w pieczy zastępczej. Przekazaliśmy pięć pudeł pełnych pięknych upominków, które wspólnie gromadziliśmy w ostatnim czasie.
Szkoła Podstawowa nr 9
„Matematyka od kuchni”
Uczniowie klasy I a i II a Szkoły Podstawowej nr 9 w Będzinie realizują projekt „Matematyka od kuchni”. Projekt prowadzony we współpracy z Fundacją Rozwoju Edukacji SPATIA zakłada realizację cyklu zajęć warsztatowych, w trakcie których uczniowie poprzez badanie, eksperymentowanie, doświadczanie, działanie i analizowanie poszerzają swoją wiedzę matematyczną, a co najważniejsze zrozumieją jej rolę i wagę w codziennym życiu i możliwości jej praktycznego zastosowania.
Darczyńcą funduszy przeznaczonych na realizację warsztatów jest Fundacja „ORLEN”. Pierwsze zajęcia przyniosły odpowiedź na pytania jak wiedzę matematyczną wykorzystujemy w kuchni oraz czy ważne są proporcje. Uczniowie poznali sekret udanego ciasta (przepis) i samodzielnie wykonali ciasto na ciasteczka kruche, poznając przy okazji pojęcie ułamków. Kolejne zajęcia w ramach projektu przyniosły odpowiedź na pytanie: „Czy w kuchni potrzebne są pieniądze?”.
Uczniowie na podstawie przepisów kulinarnych planowali zakupy składników niezbędnych do przygotowania wybranej potrawy. Wykonywali obliczenia pieniężne, dokonywali zamiany złotych na grosze, rozwiązywali zadania tekstowe, a następnie wykorzystali zdobyte umiejętności w czasie zabawy w sklep. Czy wszystko da się zważyć i zmierzyć? Czy litr to tyle samo co kilogram?- to tematy kolejnych zajęć. Uczniowie wykonali szereg aktywności dotyczących pojęć wagi, miary i objętości. Krojąc i ważąc owoce i warzywa, doświadczyli na czym polega stałość wagi. Następnie pokrojone produkty zamienili w sok, by zrozumieć różnicę pomiędzy wagą, a objętością. Miłym akcentem na zakończenie była degustacja przygotowanych soków.
Niezapomnianym przeżyciem był pokaz kuchni molekularnej w wykonaniu Jarosława Śliwki, szefa kuchni, trenera kulinarnego, uczestnika 7 edycji programu Top Chef i szefa kuchni Michała Kierzaka, połączony z pomiarem i odczytem temperatury.
Ustalanio jeszcze „Czy pizza jest symetryczna?” i „Ile matematyki potrzeba do upieczenia chleba?”, oczywiście z pieczeniem i degustacją. „Matematyczny savoire vivre przy stole” uczniowie poznają przygotowując stół do wielkanocnego śniadania.
To są bardzo pouczające zajęcia i świetna zabawa!
Szkoła Podstawowa nr 11
Od 18 stycznia 2021 w Szkole Podstawowej nr 11 w Będzinie realizowany jest program rządowy Aktywna Tablica 2020. Jego głównym celem jest pomoc w rozbudowie szkolnej infrastruktury informatycznej oraz rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno - komunikacyjnych. W programie udział biorą wszyscy nauczyciel pracujący w placówce.
W ramach działań podjętych w tym programie doposażono placówkę w zakupiony sprzęt komputerowy – 6 laptopów w kwocie 17.500,00 zł. Laptopy te posiadają przeinstalowany systemem operacyjny, oprogramowanie antywirusowe, dostęp do programów biurowych oraz oprogramowanie zabezpieczające przed dostępem do treści niepożądanych. Sprzęt jest wykorzystywany podczas zajęć rewalidacyjnych, logopedycznych oraz na zajęciach lekcyjnych prowadzonych w formie zdalnej przez nauczycieli za pomocą aplikacji MS TEAMS. Ze sprzętu korzystają uczniowie z problemami logopedycznymi, upośledzeniem w stopniu lekkim, dysfunkcją kończyn oraz posiadający różnorodne zaburzenia rozwojowe w tym zaburzenia koncentracji i uwagi utrudniające prawidłowy proces kształcenia.
W ramach wymogów organizacyjnych projektu powołany został e-koordynator – nauczyciel informatyki, który odpowiada m.in. za tworzony cotygodniowy harmonogram realizowanych tematów lekcyjnych z uwzględnieniem TIK w procesie nauczania. Każdy nauczyciel zobowiązany jest do przeprowadzenia 5 zajęć tygodniowo uwzględniających technologie informacyjno – komunikacyjne.
W ramach współpracy planowana jest wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami poprzez międzyszkolną sieć współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu, a w szczególności:
- Udział koordynatora, w co najmniej trzech spotkaniach w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli założonej na potrzeby realizacji programu przez Kuratorium Oświaty.
- Zorganizowanie w szkole, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu (nauczyciel informatyki oraz języka polskiego).
- Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK lub ćwiczeń i zadań interaktywnych lub innych ciekawych pomysłów działania opartych na technologii informacyjno - komunikacyjnej (co najmniej pięć scenariuszy umieszczonych na platformie Moodle).
Został stworzony harmonogram szkoleń obejmujący:
- szkolenia wewnątrzszkolne - zdalnie z wykorzystaniem platformy internetowej („Praca w chmurze” – nauczyciel informatyki, „Zagrożenia w sieci od strony emocjonalno - społecznej” – nauczyciel religii, „Wykorzystanie Internetu w pracy z uczniem w klasach I-III” - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej),
- szkolenia zewnętrzne - zdalnie z wykorzystaniem platformy internetowej („Edukacja zdalna w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych”).
Placówka jest otwarta na rozwój informatyczny, dlatego też przystąpiła także do projektu „Lekcje: Enter”, którego celem jest rozwijanie kompetencji cyfrowych wśród nauczycieli. Udział w tym przedsięwzięciu jest bezpłatny. Jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa - II oś priorytetowa Cyfrowe kompetencje społeczeństwa, działanie 3.1 „Działania szkoleniowe na rzecz rozwoju kompetencji cyfrowych” i działanie 3.2 „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej”. Projekt „Lekcja: Enter” jest finansowany ze środków UE.
W projekcie mogą uczestniczyć nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, przedmiotów humanistycznych, matematyczno - przyrodniczych, artystycznych, informatyki ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Szkolenia podzielone są na dwa poziomy: podstawowy i zaawansowany, tak aby każdy mógł z nich skorzystać. Organizatorzy przewidzieli 9 różnych ścieżek szkoleniowych. Na platformie programu znajdują się materiały szkoleniowe związane z nauczaniem on-line. Nauczyciele mogą znaleźć w nich podpowiedzi w postaci dodatkowych zasobów i narzędzi internetowych w kształceniu na odległość, w tym zestawy kilkunastu instruktaży krok po kroku. Materiały przygotowali eksperci biorący udział w projekcie „Lekcja: Enter”.
Szkoła Podstawowa nr 4
„Miesiąc Języka Ojczystego”
Podczas „Miesiąca Języka Ojczystego” klasy I-III uczestniczyły w grach i zabawach ortograficznych i gramatycznych. Pierwszaki stworzyły swoje własne zakładki do książek. Klasy drugie wykonały piękne plakaty promujące obchody „Miesiąca Języka Ojczystego”. Wszystkie klasy wzięły udział w „Przerwie na czytanie” – uczniowie udali się w zaciszne miejsce i wypoczywali czytając swoje ulubione książki. W ramach akcji „V Ogólnopolskie czytanie Jeżycjady” klasy młodsze stworzyły wystawę oraz słuchały wybranych fragmentów literatury autorstwa Małgorzaty Musierewicz. Następnie wykonały ilustracje do wysłuchanych opowiadań.
W obchody „Miesiąca języka ojczystego” aktywnie włączyły się dzieci z oddziałów przedszkolnych. Na jeden dzień ich sala zmieniła się w bajkową krainę. Podczas zajęć dzieci słuchały swoich ulubionych baśni i bajek. Następnie wykonywały rozmaite ćwiczenia dotyczące ich treści.
Uczniowie starszych klas na lekcjach języka polskiego czytali ciekawostki związane z naszym językiem, rozwijali słownictwo, ćwiczyli poprawność ortograficzną, grali w gry językowe i poznawali dzieje języka polskiego.
„Międzynarodowy Dzień Zespołu Downa”
W dniu Kolorowych Skarpetek uczniowie klas młodszych dowiedzieli się, dlaczego 21 marca obchodzimy „Międzynarodowy Dzień Zespołu Downa” i dlaczego jego symbolem są kolorowe skarpetki.
Uczniowie klasy IIa pokazali też, że skarpetki mogą być bardzo kreatywnym materiałem - wykonali z nich zabawne pacynki.
Empatii uczą się też nasze przedszkolaki, które wraz ze swoimi Paniami pamiętały o tym dniu. 21 marca w niedzielę zachęciły swoich rodziców do założenia kolorowych skarpetek.
I i II moduł Ogólnopolskiego Projektu „Baczyński”
Uczniowie klas starszych w ramach realizacji Ogólnopolskiego Projektu „Baczyński” wykonali:
- specjalne wydanie gazetki szkolnej „Czwórka z klasą”, poświęcone życiu i twórczości poety,
- kartka urodzinowa dla poety.
IV moduł innowacji pedagogicznej „Empatia”
Uczniowie klasy 7 c zapoznali się z filmikiem „Gdzie mieszka empatia? Poznali zasady porozumienia bez przemocy. Za pomocą metody Design Thinking poznali zestaw praktycznych narzędzi projektowych.
Tydzień Uczniowskiej SuperMocy
Klasa 7c wzięła udział w ogólnopolskiej akcji „Nie widać mnie, ale wszystko u mnie Ok”. Podczas zajęć wychowawczych uczniowie rozmawiali o swoim samopoczuciu, komforcie psychicznym w kontekście aktualnej sytuacji pandemicznej. Następnie chętne osoby wyraziły swoje emocje za pomocą rysunku wykonanego na dłoni.
„Międzynarodowy Dzień Dentysty”
Grupa przedszkolna „Sówki” dnia 5 marca obchodziła „Międzynarodowy Dzień Dentysty”. Dzieci zapoznały się z odpowiednimi nawykami dbania o higienę jamy ustnej. Przedstawiona została prezentacja multimedialna oraz krótki filmik. Dzieci wykonały pracę plastyczną. Zajęcia połączone zostały z realizacją programu „Czyściochowa Akademia”.
„Dzień gorfa”
12 marca dzieci z oddziału przedszkolnego „Smerfy” obchodziły „Dzień gofra”. Było to niezwykle słodkie święto. Dzieci z pomocą nauczyciela przygotowały gofry, następnie ubiły śmietanę. Kolejnym etapem było otworzenie „budki z goframi”, w której dzieci samodzielnie nakładały na gofra składniki, na które miały ochotę.
„Dzień Matematyki”
Dnia 12 marca grupa przedszkolna „Sówki” obchodziła również „Dzień Matematyki”. Dzieci przeliczały, segregowały i przy tym dobrze się bawiły. Dzieci wykonały pracę plastyczną „Skaczące liczby”. Przedszkolaki wykorzystały „Kostkę dydaktyczną” przy zabawach ruchowych.
„Dzień zwierzątka domowego”
15 marca dzieci z oddziału przedszkolnego „Smerfy” obchodziły dzień zwierzątka domowego. Stworzyły prace plastyczne - rybki w akwarium. Następnie skorzystały z przywileju posiadania dużej hali sportowej i wybrały się na ćwiczenia. Materace imitowały wodę, a dzieci wcielały się w rolę rybek.
„Dzień dinozaura”
Dzieci z oddziałów przedszkolnych „Sówki” i „Smerfy” obchodziły „Dzień dinozaura”. Zajęcia rozpoczęły się od omówienia gatunków dinozaurów wraz z ich charakterystycznymi cechami wyglądu. Następnie dzieci brały udział w zabawach ruchowych i wykonywały rozmaite prace plastyczno-techniczne. Atrakcją tego dnia była fotobudka z podobizną dinozaura.
„Kosmos”
W grupie przedszkolnej „Sówki”, dnia 17 marca dzieci uczestniczyły w zajęciach o tematyce „Kosmos”. Przedszkolaki dowiedziały się o układzie słonecznym, kuli ziemskiej. Dzieci uczestniczyły w zabawie ruchowej „Deszcz meteorów”. Dodatkową atrakcją była fotobudka „Jestem astronomem”. Pod koniec zajęć dzieci wykonały pracę plastyczną „Gorące słońce”.