Wirusoochrona
Każdego roku, w okresie jesienno-zimowym rejestruje się wzrost zachorowań na choroby przenoszone drogą kropelkową – choroby wirusowe i bakteryjne. W ostatnim czasie zmagamy się z epidemią koronawirusa. Szczególną uwagę należy zwrócić na rolę higieny w profilaktyce chorób zakaźnych oraz na podnoszenie świadomości w zakresie podstawowych czynności higienicznych związanych z zabezpieczeniem przed zarażeniem, postępowaniem w przypadku zachorowania, jak również zmniejszeniem ryzyka powikłań. Przestrzeganie zasad higieny osobistej oraz wdrożenie odpowiednich działań profilaktycznych w placówkach przedszkolnych pozwoli na ograniczenie zachorowań wśród dzieci i przenoszenia wirusów na członków rodzin.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji stworzonej przez szkolnego koordynatora akcji informacyjno - edukacyjnej „Wirusoochrona", w której Szkoła Podstawowa nr 10 bierze udział.
Pamiętajcie! WIRUSOOCHRONA
https://www.facebook.com/hashtag/lekcjahigieny
https://drive.google.com/file/d/1foz30q8vjIP3jDh5cX613nPoP_wkRfYv/view
W szkole odbywają się zajęcia socjoterapeutyczne finansowane przez Urząd Miasta Będzin. W dniu 21 września dzieci z grupy starszej „Ja-Ty-My" (kl. IV-VIII) po raz kolejny miały możliwość skorzystania z zajęć hipoterapeutycznych pod opieką wykwalifikowanych specjalistów. Podczas kontaktu ze zwierzęciem dzieci nawiązują uczuciową relację z koniem. Taki kontakt wspomaga rozwój samodzielności i wzmacnia poczucie własnej wartości.
Można powiedzieć, że:
- koń pobudza zmysły
- koń stanowi źródło bodźców równoważnych
- koń uaktywnia
- koń usprawnia pracę organów wewnętrznych
- koń mobilizuje i nie nudzi
- koń uczy
- koń relaksuje
Między 16 a 22 września miała miejsce Kampania „Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu". Tegoroczna edycja akcji odbywała się pod hasłem „Korzystaj ze zrównoważonej mobilności. Dbaj o zdrowie". Miała ona na na celu podniesienie świadomości społeczeństwa w zakresie szeroko rozumianej edukacji ekologicznej, propagowanie postaw i zachowań proekologicznych zwłaszcza u dzieci i młodzieży, uświadomienie istniejących zagrożeń dla zdrowia ludzi i środowiska, jakie niesie ze sobą niska emisja oraz pokazanie korzyści wynikających z likwidacji tych zjawisk, uświadomienie mieszkańcom wagi problemu i pokazanie sposobów przeciwdziałania.
Tegoroczna edycja wpisuje się w propagowanie idei zrównoważonego rozwoju w zakresie ekologii i miast oraz zeroemisyjnej mobilności dla każdego. Kampania ma pokazać styl życia, zgodnie z którym człowiek stara się zniwelować niekorzystne zjawiska związane z ekspansją ośrodków miejskich oraz zapewnić oraz ograniczyć modele rozwoju szkodzące ekosystemowi.
Kampania Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu skupia się głównie na:
- zachęceniu jak największej liczby osób do używania alternatywnych form transportu takich jak komunikacja publiczna, piesza lub rowerowa
- zwiększeniu świadomości oraz informowaniu o negatywnych konsekwencjach tradycyjnego transportu spalinowego
- stworzeniu miasta bardziej przyjaznego mieszkańcom
Szkoła Podstawowa nr 10 również aktywnie włączyła się w akcję, podejmując szereg działań. Uczniowie wysłuchali pogadanki popartej prezentacją multimedialną. Jej celem było pokazanie m.in. negatywnego wpływu zanieczyszczeń pochodzących ze źródeł transportowych na środowisko, kształtowanie postaw pro-ekologicznych wśród dzieci i młodzieży, zachęcanie do prowadzenia aktywnego trybu życia oraz ukazanie pozytywnych stron płynących z korzystania z usług transportu miejskiego.
Zaproponowane zostały także konkursy indywidualne oraz grupowe, w których chęć udziału zgłosiło wielu uczniów. Przeprowadzono akcję informacyjną skierowaną do rodziców. Wdrożono również działania trwałe takie jak udział szkoły w akcji „Rowerowy Maj" (jest to promocja zdrowego trybu życia i zrównoważonej mobilności wśród dzieci, młodzieży i dorosłych) oraz realizację programu wychowawczo – profilaktycznego pod hasłem: „Zdrowie i bezpieczeństwo podczas ekologicznej drogi do szkoły – alternatywne /ekologiczne źródła transportu".
Odbyły się drugie zajęcia w ramach świetlicowej innowacji „Dziecięce odkrywanie świata". Rozmawiano na temat flory naszego miasta, oglądano ją pod mikroskopem, a także wspólnie zastanawiano się „Dlaczego przychodzi jesień?".
Dodatkowo udało się uczniom podejrzeć mieszkańca jednej z roślin.