Jak co roku w każdym urzędzie w Polsce rozpoczynają się przygotowania do przeprowadzenia tzw. akcji wymiarowej w zakresie podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego. W ramach wspomnianego wymiarowania do wszystkich osób fizycznych będących podatnikami podatków lokalnych przekazywane są decyzje w sprawie wysokości podatku na dany rok.
Modernizacja ewidencji gruntów i budynków
Jednak w tym roku będzie nieco inaczej… Wszystko za sprawą modernizacji ewidencji gruntów i budynków prowadzonej przez Wydział Geodezji Starostwa Powiatowego w Będzinie.
Obecnie Starostwo Powiatowe prowadzi prace związane z aktualizacją danych wskazanych w ewidencji gruntów i budynków. Aktualizacja wiąże się między innymi z weryfikacją i zmianą rodzaju użytku gruntów znajdujących się na terenie Będzina oraz powiatu będzińskiego.
W przypadku zmiany klasyfikacji z użytku rolnego na grunt pozostały, zmianie ulegnie także kwota podatku. Okoliczności związane z modernizacją, mające wpływ na wymiar podatku muszą zostać uwzględnione w ewidencji podatkowej prowadzonej przez Urząd Miejski w Będzinie. Operacja ta wymaga czasu.
W związku z powyższym akcja wymiarowa prowadzona w 2022 r. może ulec opóźnieniu. Decyzję będą przekazywane do podatników sukcesywnie i w miarę możliwości niezwłocznie. Niezależnie od opóźnień w dostarczaniu decyzji podatkowych nie wywoła to negatywnych skutków dla Państwa.
Jeżeli decyzja w sprawie wymiaru podatku nie dotrze w odpowiednim czasie, termin zapłaty podatku ulegnie odpowiedniemu przesunięciu. Zgodnie z ustawą o podatkach i opłatach lokalnych podstawowe terminy płatności w 2022 r. to.:
- 15.03.2022 r.,
- 16.05.2022 r.,
- 15.09.2022 r. i
- 15.11.2022 r. lub
jeden termin płatności przypadający na 15.03.2022 r., jeżeli kwota podatku nie przekracza 100 zł.
Dla zachowania ustawowego terminu płatności Organ podatkowy musi dostarczyć decyzję co najmniej na 14 dni przed terminem płatności, czyli do 1 marca.
W sytuacji otrzymania decyzji wymiarowej np. 10 marca, termin płatności pierwszej raty upływa w dniu 24.03.2022 r.
Jeżeli decyzja podatkowa zostanie dostarczona 5 maja 2022 r. płatność I i II raty przypadnie na 19 maja.
Więcej informacji na temat prowadzonej modernizacji ewidencji gruntów i budynków można znaleźć pod linkiem: https://powiat.bedzin.pl/aktualnosci/4882-zakonczyly-sie-prace-geodezyjne-zwiazane-z-modernizacja-ewidencji-gruntow-i-budynkow
Doręczyciele
Decyzje podatkowe do mieszkańców Będzina doręczać będą doręczyciele, a w przypadku nieobecności adresata decyzje zostaną przesłane za pośrednictwem poczty. Listy będą roznoszone od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 20.00 oraz w soboty i niedziele od 8.00 do 20.00.
Decyzje będą dostarczane na adres zamieszkania podany przez podatnika. Aktualizacji adresu dokonać można w każdej chwili w Urzędzie Miejskim w Będzinie w pokoju 29, pocztą lub drogą mailową na adres: podatki@um.bedzin.pl
Osoba doręczająca korespondencje, będzie posiadać stosowne upoważnienie do wglądu. Doręczyciel nie jest uprawniony do pobierania płatności za podatek!
Części wspólne
Od 2022 r. w decyzjach podatkowych osób zamieszkujących w budynkach wielomieszkaniowych, w których znajdują się części wspólne nieruchomości takie jak wózkownie, rowerownie, strychy użytkowe, zostanie uwzględniony podatek od tych powierzchni. Kwota podatku zostanie wyliczona indywidualnie dla każdego podatnika w decyzji wymiarowej z uwzględnieniem udziału posiadanego w częściach wspólnych nieruchomości. Powierzchnia części wspólnej, od której wyliczono kwotę podatku zostanie uwzględniona w decyzji w pozycji o nazwie: Mieszkalne części wspólne.
W przypadku wątpliwości na wszystkie pytania odpowiedzą pracownicy Referatu Podatków i Windykacji pod numerem telefonu 32 267 92 12.