Szkoła Podstawowa nr 3
Projekt „Myślę, więc liczę”
Uczniowie klas 1 – 3 biorą udział w projekcie „Myślę, więc liczę”. Główne cele projektu to:
- wskazywanie użyteczności matematyki w otaczającym świecie,
- pokazanie uczniom i rodzicom ciekawych stron matematyki,
- podniesienie wyników edukacji matematycznej,
- rozwijanie u uczniów umiejętności myślenia, zapamiętywania, kojarzenia i koncentracji poprzez kreatywne i ciekawe techniki oraz ćwiczenia.
W ramach projektu „Myślę, więc liczę" uczniów z klas 1 - 3 odwiedziła matematyczna choinka. Zamiast tradycyjnych ozdób świątecznych uczniowie znaleźli na matematycznym drzewku zadania i zagadki, które rozwiązywali z wychowawcami oraz słodkie upominki.
Dzień Patrona
138 lat temu (8 stycznia) urodził się patron Szkoły Podstawowej nr 3 - Kornel Makuszyński, autor niezapomnianych przygód Koziołka Matołka, szaleństw panny Ewy, awantur i wybryków Małpki Fiki - Miki oraz powieści o dwóch takich, co ukradli Księżyc czy przyjacielu wesołego diabła.
W ramach obchodów Dnia Patrona uczniowie szkoły:
- zapoznali się z życiem i twórczością Kornela Makuszyńskiego,
- oglądali ekranizacje jego książek bądź czytali ich fragmenty,
- rysowali portret Kornela Makuszyńskiego,
- wykonali gazetki tematyczne.
Konkurs na „żywą okładkę”
Od kilku lat w szkole realizowany jest projekt „PoczytajMy”. W ramach projektu odbywają się spotkania czytelnicze, na których odbywa się wspólne czytanie fragmentów książek (umieszczanych potem na szkolnym Facebooku w formie audiobooków), a także jest realizowana Akcja Czytelnicza. W tym roku Akcja Czytelnicza połączona została z obchodami Dnia Patrona. Uczniowie przygotowali „żywe okładki” książek Kornela Makuszyńskiego. Jak zwykle wykazali się niezwykłą kreatywnością!
Gramy dla WOŚP
Deszcz, śnieg i porywisty wiatr.... nic nie zgasiło zapału i gorących sercuczniów i nauczycieli! Jak co roku grali razem z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy. Udało im się zebrać 2625,98 zł.
Szkoła serdecznie dziękuje wszystkim i każdemu z osobna za wsparcie, obecność, przekazanie voucherów, udział w licytacjach, za dary na kiermasz, za każdą złotówkę wrzuconą do puszki stacjonarnej, eSkarbonki, puszki wolontariuszki! Na 30. Finale w Arenie Będzin szkołę nr 3 reprezentował zespół Adamus Band.
Szkolny konkurs „Mistrz genetyki”
Uczniowie klas ósmych przystąpili do szkolnego konkursu biologicznego „Mistrz genetyki”. Uczestnicy zmagali się zarówno z zadaniami zamkniętymi, jak i otwartymi, o wyższym poziomie trudności. Zwycięzcą konkursu i zdobywcą tytułu „Mistrza genetyki” w roku szkolnym 2021/2022 została uczennica klasy 8b – Julia Cytarzyńska.
Gratulujemy wszystkim uczestnikom sporej wiedzy z zakresu tej ciekawej dziedziny biologii.
Projekt Uniwersytetu Dzieci
Uczniowie klasy 5a realizują projekt Uniwersytetu Dzieci „Ja w społeczeństwie. Jak mogę zmienić świat?”. Projekt umożliwia rozwijanie kompetencji obywatelskich i społecznych. Podczas godzin z wychowawcą – p. Mariolą Ciosk - uczniowie analizują takie wartości, jak:
- odpowiedzialność,
- tolerancja,
- wsparcie innych.
Dzięki projektowi rozwiną wrażliwość na potrzeby wspólnoty lokalnej oraz znajomość powszechnie przyjętych zasad.
Interaktywny teatr
7 lutego 2022 roku do Szkoły Podstawowej nr 3 zawitał teatr z interaktywnym przedstawieniem. W trakcie seansu dzieci z klas 1 - 3 przeniosły się do świata czterech bajek: „Pinokio", „Pocahontas", "„Królowa Śniegu" i „Sindbad". Przedstawienie uatrakcyjniły kolorowe światła i bańki mydlane, a na pożegnanie każde dziecko otrzymało upominek - książeczkę z bajkowymi zagadkami i zakładki do książki. Niezwykły spektakl był pełen tańca, radości i dobrej zabawy.
Akcja Tusz do paki
Szkoła ruszyła z kolejną akcją ekologiczno - pomocową zachęcającą do pomocy schroniskom dla zwierząt poprzez oddawanie zużytych tuszów z drukarek atramentowych.
Uczniowie ratują przyrodę, pomagając zwierzętom. Bez wysiłku! Puste tusze wrzucją do paki w szkole. Zebrane w ten sposób odpady przekazane zostaną do recyklingu, za co zakupiona zostanie karma dla zwierzaków ze schronisk. Akcja prowadzona jest bezterminowo.
Dzień Bezpiecznego Internetu
8 lutego 2022 - Dzień Bezpiecznego Internetu.
W ramach obchodów Dnia Bezpiecznego Internetu 2022 „Działajmy Razem” w szkole nr 3 w klasach 1-3 zrealizowane zostaną następujące działania:
- zajęcia edukacyjne na temat bezpieczeństwa w Internecie,
- szkolny konkurs grafiki pt. „Obrońca lub Wirus w Internecie”,
- spektakle online dla uczniów,
- webinary dla nauczycieli,
- zgłoszenie inicjatywy wspierającej DBI.
Pamiętajmy o bezpieczeństwie w Internecie!
Pasowanie na czytelnika
My, uczniowie pierwszej klasy
Tobie, książko, przyrzekamy,
Chętnie czytać Cię będziemy
I zniszczyć Ciebie nie damy.
Takimi słowami uczniowie klas pierwszych przyrzekali dbać o książki. 10 lutego 2022 roku miało miejsce uroczyste pasowanie na czytelnika szkolnej biblioteki. Pasowanie na czytelnika to ważne wydarzenie w życiu każdego ucznia pierwszej klasy. Od tego dnia są oficjalnie przyjęci do grona czytelników biblioteki szkolnej.
Naszym małym czytelnikom życzymy wielu radości z czytania książek!
Szkoła Podstawowa nr 10
Innowacja „Dziecięce odkrywanie świata”
W tym roku przeprowadzone zostały 2 zajęcia z cyklu świetlicowej innowacji: „Dziecięce odkrywanie świata”. Tematem pierwszych była woda i jej napięcie powierzchniowe. Sprawdzano, czy da się coś położyć na wodzie oraz czy za pomocą chusteczki higienicznej można zapobiec rozlaniu wody. Stworzono również tańczącego na wodzie ludzika (z wykorzystaniem markerów sucho ścieralnych).
Drugie zajęcia poświęcone były rozwijaniu integracji sensorycznej. W planach było wykonanie slime, niestety to doświadczenie zakończyło się fiaskiem. Aktywator spowodował jedynie zagęszczenie „glutka”, jednak nie zredukował jego lepkości. Zbadano wpływ czasu oraz dodatku płynu do naczyń i alkoholu na masę. To doświadczenie nauczyło uczestników zajęć, że nie zawsze pierwsza próba jest udana i nie warto się poddawać. Już wkrótce spróbują ponownie.
Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek
Czytanie i omawianie lektur wcale nie musi być nudne. Przekonali się o tym uczniowie klasy 2a podczas pracy z książką: „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek” – Justyny Bednarek.
Dzieci przeniosły się w świat wyobraźni, wykonały piękne prace plastyczne. W czasie „Tygodnia z książką” uczniowie pisali i ilustrowali własne książeczki. Wykonali również pacynki i odgrywały scenki teatralne.
WOŚP w SP10
Już po raz 13 szkoła nr 10 przyłączyła się do akcji zbierania pieniędzy w ramach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Z tej okazji przygotowano w szkole szereg atrakcji! Był WOŚP – owy Dzień Polaroidowy, Dzień Karaoke, Balonikowy, Vege, Czekoladowy... Działo się, działo!
Przez cały tydzień w szkole trwał również WOŚP – owy kiermasz rozmaitości. Podczas Finału na będzińskiej Arenie miały miejsce aukcje.
Szkoła dziękuje wszystkim za wsparcie, zaangażowanie, za okazane serce. Zebrano razem 4638,19 zł.
Szkoła Podstawowa nr 11
„Gamifikacja - Będzin przez wieki.
Prahistoria, średniowiecze, czasy nowożytne, współczesność”
To program autorski realizowany w klasach VIIIa i VIIIb Szkoły Podstawowej nr 11 w Będzinie przez wychowawców tych klas. Jego celem jest przybliżenie uczniom historii naszego miasta, w którym mieszkają. Produktem finalnym będzie przygotowana przez uczniów gra dla swoich kolegów i koleżanek, która poprzez zabawę pozwoli im poznać Będzin i jego przeszłość. Zakres treści programu dostosowany jest do możliwości uczniów.
Program będzie realizowany w I i II semestrze roku szkolnego 2021/2022. Zajęcia odbywają się w ramach zajęć z wychowawcą oraz podczas wycieczek tematycznych. Obecnie uczniowie są na etapie projektowania planszy do gry oraz edycji końcowej regulaminu. Przed nimi jeszcze dużo pracy, gdyż do gry dołączony będzie krótki informator przedstawiający najważniejsze momenty w dziejach naszego miasta.
Gamifikacja, polega na wykorzystywaniu do nauki elementów gier i technik ich projektowania. Celem jest zaangażowanie dziecka do wykonywania zadań, które mógłby uważać za nudne. Nauczyciel buduje w uczniach zaangażowanie, chęć podejmowania wyzwań, ale i współpracy z kolegami i koleżankami.
Uczniowie XXI wieku bardzo lubią grać na komputerze, bądź w różnego rodzaju gry planszowe. Bardzo dużo mówi się o negatywnym wpływie gier komputerowych, ale należy pamiętać, że w grach leży potencjał, któryw edukacji już od wielu lat jest wykorzystywany.
Szkolne obchody Międzynarodowego Dnia Pamięci Ofiar Holokaustu w SP11
KL Auschwitz – były niemiecki nazistowski obóz koncentracyjny i ośrodek zagłady - stał się międzynarodowym symbolem. Rocznicę jego wyzwolenia, 27 stycznia, Organizacja Narodów Zjednoczonych ustanowiła Międzynarodowym Dniem Pamięci o Ofiarach Holokaustu.
W Szkole Podstawowej nr 11 od wielu lat tego dnia upamiętniani są wszyscy, których dotknęła ta tragedia. Tegoroczne szkolne obchody były ograniczone z uwagi na zdalne nauczanie. Jednak wszyscy uczniowie z klas VII-VIII na lekcjach historii obejrzeli za pomocą MS TEAMS transmisję z obchodów 77. rocznicy wyzwolenia Niemieckiego Nazistowskiego Obozu Koncentracyjnego i Zagłady Auschwitz – poznali krótką historię obozu oraz wysłuchali wspomnień zaproszonych byłych więźniów, którzy przeżyli Holokaust.
Do momentu wyzwolenia terenów obozowych przez żołnierzy Armii Czerwonej, niemieccy naziści zamordowali w Auschwitz ok. 1,1 mln osób, głównie Żydów. Dodatkowo uczniowie wysłuchali wspomnień p. Ireny Wiśniewskiej pt. „Spotkałam doktora Mengele”.
Szkolne obchody Międzynarodowego Dnia Pamięci Ofiar Holokaustu są dla uczniów klas ósmych przygotowaniem do wizyty edukacyjnej na terenie byłego obozu w Oświęcimiu.
Z Jedenastką segregujesz – czystą ziemię budujesz
W Nowy Rok Szkoła Podstawowa nr 11 weszła ekologicznym krokiem. Od wieku przedszkolnego do nastoletniego, każdy uczeń i przedszkolak dowie się w tym roku szkolnym jak dbać o przyszłość planety, jak nie śmiecić tylko wykorzystać, jak nie wyrzucać a pozyskać. Wspólnie z „Jedenastką” zdobędą umiejętności, by prowadzić ekologiczny styl życia, nie tylko w szkole ale i poza jej murami.
Od stycznia w szkole podejmowane są działania proekologiczne, mające na celu edukację w celu usprawnienia segregacji odpadów w szkole.
Aby segregacja była czynnością naturalną dla ucznia, powinna być przejrzysta i nieskomplikowana.
Składają się na nie poszczególne etapy:
- Zaprezentowanie zasad segregacji odpadów na tablicy umieszczonej na korytarzu szkolnym. Uczniowie zaznajamiają się z przedstawionymi na niej informacjami a następnie zastanawiają, do którego kosza powinny trafić przedstawione na niej odpady.
- Omówienie w każdej klasie szkolnej i w każdym oddziale przedszkolnym prawidłowej segregacji odpadów. W trakcie prelekcji z uczniami zastanawiamy się m.in. co należy zrobić ze stłuczonym talerzem czy brudnym plastikowym opakowaniem, a co oddać do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Wspomagamy się przy tym prezentacją multimedialną oraz ćwiczeniami na tablicy. Najmłodsi uczestnicy prelekcji stworzą własne etykiety, które zostaną umieszczone na odpowiednich pojemnikach do segregacji.
- Rozdanie ulotek zawierających informacje nt. segregacji – taka „ściągawka” dla ucznia i jego rodziny, która ułatwi codzienne segregowanie odpadów w domu. Uczniowie od razu zaczęli wprowadzać pozyskaną wiedzę w życie wykorzystując w tym celu nowe kosze na segregację odpadów ustawione na szkolnych korytarzach, robiąc to z głową i uśmiechem. Tuż po feriach zimowych na naszych uczniów czekają kolejne wyzwania:
- Konkurs drużynowy dla uczniów polegający na jak najszybszym i prawidłowym posegregowaniu śmieci na czas, które każda z drużyn otrzyma w swoim czarnym worku.
- Udział w cyklu zajęć poświęconych recyklingowi, na których uczniowie dowiedzą się dlaczego selektywna zbiórka i odzysk surowców jest ważny dla naszej planety.
- Konkurs dotyczący recyklingu podczas którego wyłowimy osoby, które potrafią najlepiej zarządzać odpadami by „nie śmieciły one, a nowe formy tworzyły”.
- Nad całością podejmowanych w szkole przedsięwzięć czuwa nauczyciel fizyki i chemii wraz z dyrektorem szkoły.
Szkoła Podstawowa nr 9
Dzień lego i Dzień puzzli
W świetlicy szkolnej i w klasach odbyły się zajęcia z lego robotyki oraz konkurs na ułożenie najciekawszej konstrukcji z klocków. W świetlicy w przerwie między lekcjami, puzzle to zawsze dobry pomysł na pożyteczne spędzanie czasu wolnego, dzięki nim wyrabiane są takie cechy jak spostrzegawczość, cierpliwość czy umiejętność logicznego myślenia. Uczniowie układali puzzle na czas, a spośród wszystkich został wyłoniony najlepszy-najszybszy uczestnik.
Dziś dzień pozytywnego myślenia
Uczniowie z klasy 1 odgrywali w parach scenki wczuwając się w role optymisty i pesymisty, a następnie wszyscy uczyli się pozytywnie rozwiązywać problematyczne sytuacje.
Dzień doceniania
Dzieci z klasy 1 brały udział w akcji - „doceniaj, nie oceniaj”. Celem było zwiększenie świadomości doceniania siebie i innych. Pierwszaki najpierw próbowały teoretycznie w klasie, a potem praktycznie w stołówce, gdzie doceniły panie kucharki za pyszny obiad i doświadczenia/eksperymenty.
Dzień pozdrowień i powitań
Pierwszoklasiści uczyli się grzecznościowych powitań i gestów wykonywanych podczas witania się z inną osobą. Poznali i stosowali magiczne słowa.
Walentynki
Uczniowie wykonywali laurki walentynkowe i wrzucali do skrzyni walentynkowej. Przed feriami serduszka trafiły do zakochanych adresatów.
Konkurs językowy
Na lekcji języka polskiego uczniowie klas IV prezentowali swoich ulubionych bohaterów literackich. Wszystkie stroje były bardzo trafne, najlepsi zostali wyróżnieni.
Bal karnawałowy
Karnawał to miła tradycja przepełniona muzyką i zabawą. Uczniowie młodszych klas wcielili się w różne postaci bajkowe oraz w stroje z lat 80 i piżamy/szlafroki. Przebierańcy świetnie bawili się uczestnicząc we wspólnych zabawach i konkursach, a skoczna i rytmiczna muzyka zachęcała do tańca.
Wszystkim zabawom towarzyszył śmiech, radość i spontaniczna aktywność dzieci, a cały bal karnawałowy przebiegał w miłej, serdecznej atmosferze i dostarczył niezapomnianych wrażeń. W czasie zabawy przeprowadzono szereg konkursów. Zwycięzcy dostali słodkie nagrody. Wszystkie dzieci zaprezentowały swoje stroje i ciekawie o nich opowiadały.
Samoobrona
W szkole miała miejsce wyjątkowa lekcja wychowania fizycznego z instruktorami z zakresu samoobrony i sportów walki. Samoobrona to przydatna umiejętność, która polega na samodzielnej ochronie przed niebezpieczeństwem. W połączeniu ze sportami walki pozwala dążyć do psychofizycznego samodoskonalenia.