Jak najmniej betonu, jak najwięcej drzew, krzewów i trawy - tak ma wyglądać nowe centrum przesiadkowe w Będzinie. Przetarg na budowę już ruszył. Dzięki tej ważnej inwestycji rocznie zaoszczędzimy około 3 mln zł.
Centrum Przesiadkowe powstanie w rejonie ulic Sportowej i Małobądzkiej. Dlaczego tam? Bo pobliska nerka i przystanek „Będzin – Stadion” to prawdziwe komunikacyjne serce miasta. Tam przecinają się codzienne szlaki będzinian i przejeżdżających mieszkańców sąsiednich gmin.
Wytyczne dla projektantów i budowniczych zostały zawarte w Programie Funkcjonalno-Użytkowym inwestycji. Obiekt ma mieć jak najmniej betonu i jak najwięcej zieleni – m.in. trawę rosnącą na dachu poczekalni, roślinny skwer oraz krzewy i drzewa separujące autobusy od sąsiednich posesji.
Prace podzielono na dwa etapy. Najpierw projekt, później budowa. Całość ma być gotowa do końca 2023 roku
– informuje Krzysztof Bąk, pełnomocnik prezydenta Będzina ds. komunikacji społecznej.
Wstępnie koszt inwestycji oszacowano na około 5,3 mln zł. Znaczna część (5 mln zł) to dofinansowanie z Rządowego Funduszu Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych. Termin złożenia ofert wyznaczono na 10 maja. Będzińskie centrum przesiadkowe będzie miało poczekalnię dla podróżnych, ogólnodostępną toaletę oraz pomieszczenia socjalne dla kierowców, system informacji o trasach i rozkładach jazdy autobusów.
Według założeń, będą mogły tam stać 24 autobusy i zaparkować 90 samochodów osobowych. Oprócz peronów do wsiadania i wysiadania, powstaną zatoki Kiss&Ride, stanowiska dla taksówek, miejsca do ładowania samochodów osobowych i autobusów, parking dla rowerów i motorowerów oraz motocykli, ścieżka rowerowa i skwer
– dodaje Krzysztof Bąk.
Na placu pomiędzy Sportową i Małobądzką będzie można skorzystać nie tylko z komunikacji metropolitalnej, ale i autobusów dalekobieżnych. Dzięki nowemu centrum przesiadkowemu będzie można unowocześnić trasy autobusów. Już wiadomo, że przystanek przy Kościuszki stanie się przelotowym, a nie początkowo-końcowym, a z centrum przesiadkowego bez najmniejszych problemów będzie można dojechać na dworzec kolejowy.
Dokąd dojedziesz z Będzina
Dzięki organizowanej przez ZTM komunikacji bezpośrednio z Będzina będzie można dojechać do: Bobrownik, Bytomia, Chorzowa, Czeladzi, Dąbrowy Górniczej, Katowic, Mierzęcic, Ożarowic, Piekar Śląskich, Psar, Siemianowic Śląskich, Siewierza, Sławkowa, Sosnowca i Wojkowic.
Według planów centrum przesiadkowe będą obsługiwały następujące linie: 16, 24, 25, 27, 28, 40, 42, 61, 67, 79, 90, 97, 99, 104, 107, 125, 200, 243, 260, 269, 603, 606, 616, 625, 721, 722, 769, 800, 807, 813, 814, 817, 901, 902N, 904N, 916, 921, M19, AP1.