Założeniem programu „Handy hands, happy children” jest między innymi korzystanie z tego, co najpiękniejsze i najlepsze w sytuacjach, miejscach i wyzwaniach, które nas spotykają lub które sami kreujemy.
I tak w październiku uczniowie Szkoły Podstawowej nr 1 w Będzinie podejmowali gości z Włoch, Bułgarii, Rumunii, Chorwacji i Grecji, prezentując najpiękniejsze oblicze polskiej złotej jesieni i naszego regionu oraz przygotowując niezwykłe atrakcje edukacyjne i integracyjne.
Uczniowie i nauczyciele ze szkół partnerskich byli pod wrażeniem wyposażenia szkoły oraz bardzo ciekawych zajęć m.in. tworzenia obrazów z naturalnych materiałów, budowania osiedla tekturowych domków, zajęć ruchowych czy otwartych lekcji przyrody i języka angielskiego prowadzonych metodą CLiL.
Dzięki współpracy z MiPBP uczestnicy projektu wzięli udział w warsztatach ekologicznych podczas, których sami przygotowywali i ozdabiali papier czerpany. Uczniowie klasy ósmej stali się też miejscowymi przewodnikami, oprowadzając gości po Będzinie i prezentując ciekawostki regionu.
Goście odwiedzili też Muzeum Śląskie, planetarium w Chorzowie, spacerowali po ogrodach Kapias, zażywali kąpieli w wiślańskiej Tropicanie, podziwiali panoramę Beskidu Ślaskiego z tarasu Pałacyku Prezydenckiego oraz bawili się przednio podczas zawodów w puszczaniu latawców na Równicy.
Jednak najwięcej pozytywnych emocji wśród młodzieży wywołała dyskoteka, która zintegrowała gości i całą społeczność szkoły, udowadniając, że język angielski i muzyka to dla nastolatków bardzo efektywne i praktyczne formy komunikacji.
Niedługo po wizycie w Polsce przyszedł czas na ostatnie spotkanie uczniów w programie „Handy hands, happy children", które odbyło się w Bułgarii, w miasteczku Vratsa. Nasza delegacja przedstawiła tam raport o wpływie projektu na uczniów szkoły, o mobilizacji do nauki przez działanie oraz o motywacji wynikającej ze współpracy w międzynarodowym towarzystwie.
Uczniowie wspólnie zakładali w parku domki dla ptaków, szyli ekologiczne maskotki, lepili z gliny, piekli typowe bułgarskie przekąski i przygotowywali piękne bożonarodzeniowe ozdoby. Mieli też okazję zwiedzić jaskinię Ledenika oraz wziąć udział w jarmarku bożonarodzeniowym w Sofii, odbyć tour po bułgarskiej stolicy oraz doświadczyć niemożliwego w muzeum iluzji.
Dla uczniów Szkoły Podfstawowej nr 1 i szkół partnerskich takie atrakcje na zakończenie programu Erasmus+ nie są na pewno symbolem końca, to dopiero początek zawartych przyjaźni, otwarcie różnych możliwości działania i wymiany doświadczeń. To przygody, które dodają atrakcyjności edukacji i na pewno bardzo efektywnie zapisują się w pamięci jako motywatory do podejmowania kolejnych wyzwań.