Wychodząc naprzeciw trudnej sytuacji przedsiębiorstw, proponujemy rozwiązania, które mogą pomóc przetrwać ten ciężki okres w funkcjonowaniu będzińskich firm.
W związku z ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego i epidemii oraz rozprzestrzenianiem się koronawirusa, wielu przedsiębiorców musiało niespodziewanie ograniczyć lub czasowo zawiesić swoją działalność. To oznacza spadek lub utratę dochodów.
Firmy, które z dnia na dzień straciły swoich klientów i pracowników, należy wspierać. Na mocy obowiązujących przepisów oraz w zakresie możliwości jakie posiada Gmina, osoby prowadzące działalność gospodarczą i znajdujące się w trudnej sytuacji finansowej będą mogły złożyć wniosek i skorzystać z odroczenia terminu zapłaty i rozłożenie na raty powstałych zaległości.
Proponujemy odroczenie terminu płatności i/lub rozłożenie na raty na okres 6 miesięcy:
✅kwot podatków lokalnych (podatek od środków transportowych, podatek od nieruchomości),
✅czynszu za najem lokali użytkowych będących w zasobie gminy,
✅opłat za dzierżawę gruntu.
W szczególnych przypadkach możliwe będzie umorzenie wskazanych zaległości należnych za okres trwania stanu zagrożenia epidemicznego i epidemii.
Przedsiębiorcy mogą również skorzystać z 50% obniżki stawek za dzierżawę gruntów.
Wnioski przedsiębiorców będą rozpatrywane indywidualnie.
Dodatkowo w zakresie opłaty z tytułu użytkowania wieczystego gruntów, Prezydent Miasta Łukasz Komoniewski zwrócił się do Prezesa Rady Ministrów z wnioskiem o wprowadzenie ustawowych regulacji dotyczących przesunięcia terminu wniesienia opłaty za użytkowanie wieczyste, który to upływa w dniu 31 marca.
Informujemy ponadto, że terminy płatności opłaty rocznej za 2020 rok z tytułu:
- użytkowania wieczystego gruntów,
- przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntów w prawo własności, zostały ustawowo przesunięte do dnia 30 czerwca 2020 roku.
Szczegółowych informacji udzielą pracownicy Urzędu Miejskiego:
- Referat Podatków i Windykacji: tel. 32 267 91 45 lub 32 267 91 89
- Wydział Gospodarki Nieruchomościami: tel. 32 267 91 50
- Wydział Gospodarki Mieszkaniowej: tel. 32 267 92 29
Wsparcie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - dowiedz się więcej
Podatek od nieruchomości, rolny, leśny oraz podatek od środków transportowych
Zgodnie z art. 67a Ordynacji podatkowej podatnik może zwrócić się do organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie ulgi podatkowej w jednej z trzech postaci. Przedmiotem wniosku może być odroczenie terminu płatności podatku, rozłożenie kwot podatku na dogodne raty lub umorzenie zaległości podatkowej.
Umorzenie jest możliwe dopiero po upływie terminu płatności, czyli wniosek należy złożyć najwcześniej następnego dnia po dniu kiedy podatek powinien zostać zapłacony.
Warunkiem pozytywnego rozpatrzenia wniosku jest wystąpienie ważnego interesu podatnika lub interesu publicznego.
Przez ważny interes podatnika należy rozumieć ciężką sytuację finansową, w której znalazł się podatnik, z powodu nieoczekiwanych zdarzeń losowych lub z powodu choroby. Przepisy nie określają szczegółowo katalogu zdarzeń wypełniających wskazaną przesłankę. Wobec tego każdy wniosek i opisane w nim okoliczności oceniane są indywidualnie.
Do wniosku należy dołączyć oświadczenie majątkowe (formularz dostepny w załącznikach) wraz z dowodami potwierdzającymi okoliczności powołane przez podatnika, które utrudniają lub uniemożliwiają mu zapłatę podatku lub jego części. Przykładowo do wniosku powinny zostać załączone kserokopie rachunków za opłaty, zaświadczenie o zarobkach i uzyskiwanych świadczeniach socjalnych.
Podatnik prowadzący działalność gospodarczą zobowiązany jest do złożenia wraz z wnioskiem, formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc publiczną. Jeżeli powodem złożenia wniosku jest panująca pandemia, która wpłynęła negatywnie na prowadzoną działalność gospodarczą, udzielona ulga stanowi pomoc publiczną mającą na celu zaradzenie poważnym zaburzeniom w gospodarce państwa członkowskiego. Zgodnie z Komunikatem UE oraz wyjaśnieniami UOKiK warunki udzielenia tego rodzaju pomocy oraz zakres informacji pozyskiwanych od wnioskodawcy jest znacznie mniejszy niż przy pomocy de minimis. W takiej sytuacji podatnik zobowiązany jest do złożenia formularza informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc rekompensującą negatywne konsekwencje ekonomiczne z powodu COVID-19 (formularz dostępny w załącznikach). W innym przypadku, gdy przyczną złożenia wniosku o udzielenie ulgi nie jest trwająca epidemia, ulga stanowi pomoc de minimis. Do takiego wniosku dołączony powinien być formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (formularz dostępny w załącznikach).
Stosownie do rodzaju pomocy publicznej, z której wnioskodawca zamierza skorzystać, odpowiednio powinien on dołączyć do wniosku zaświadczenia lub oświadczenia o otrzymaniu bądź nieotrzymaniu pomocy de minimis, za rok w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych lub o otrzymaniu bądź nieotrzymaniu pomocy z powodu COVID-19. Dodatkowo przy ubieganiu się o pomoc de minimis konieczne jest złożenie sprawozdań finansowych za ostatnie 3 lata obrotowe.
Decyzja organu podatkowego o udzieleniu ulgi podatkowej ma charakter uznaniowy i podejmowana jest z uwzględnieniem powszechnego obowiązku podatkowego, sprawiedliwości podatkowej oraz z dbałością o stabilność budżetu gminy.