§ 1.
- Regulamin Rady Miejskiej Będzina zwany dalej “Regulaminem” określa szczegółowe zasady i tryb działania Rady Miejskiej Będzina.
- Użyte w Statucie Będzina sformułowania, określone w § 1 aktu mają zastosowanie do niniejszego Regulaminu.
- W sprawach nie ujętych w Regulaminie obowiązują odpowiednie przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym oraz postanowienia zawarte w Statucie.
Rozdział 1.
Sesje Rady Miejskiej
§ 2.
- Pierwsza sesja Rady zwoływana jest w terminie oraz przez osoby określone w ustawie i ma charakter uroczysty.
- Do czasu wyboru nowego Przewodniczącego sesje prowadzi Radny – Senior.
- Radni na pierwszej sesji składają ślubowanie według zasad określonych w ustawie.
- Radny – Senior przeprowadza złożenie ślubowania oraz wybór Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących, przy pomocy najmłodszych wiekiem Radnych, w liczbie niezbędnej do dokonania tych czynności.
§ 3.
- Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje się spośród dowolnej liczby kandydatów w głosowaniu tajnym, o którym mowa w § 29 Regulaminu.
- Każdy kandydat obowiązany jest ustnie do protokołu złożyć oświadczenie o wyrażeniu zgody na kandydowanie.
- Każdy Radny może oddać jeden głos na jednego kandydata. Nie oddanie głosu na żadnego kandydata lub na więcej niż jednego jest jednoznaczne z oddaniem głosu nieważnego.
- Jeżeli w przeprowadzonym głosowaniu nie dokonano wyboru, głosowanie należy powtórzyć.
§ 4.
- Wybór Wiceprzewodniczących może odbyć w terminie późniejszym, jednakże nie później niż na następnej sesji rady. Decyzję o późniejszym wyborze Wiceprzewodniczących podejmuje Rada na pierwszej sesji.
- Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku odwołania lub wygaśnięcia mandatu przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego przed upływem kadencji.
§ 5.
- Nowo wybrana Rada ustala, na wniosek Przewodniczącego plan pracy Rady.
- Plany pracy Rady ustalane są na okresy nie krótsze niż półroczne, w ostatnim miesiącu upływającego półrocza lub najpóźniej w pierwszym miesiącu następnego półrocza.
- Plan pracy winien zawierać przybliżone terminy oraz wiodącą tematykę sesji uwzględniającą tematykę planów pracy poszczególnych komisji.
- Rada może w każdym czasie dokonać zmiany planu.
§ 6.
- Sesje Rady ,z zastrzeżeniem § 2 ust.1, zwołuje Przewodniczący lub w przypadku jego nieobecności jeden z Wiceprzewodniczących, według wcześniej ustalonej przez Przewodniczącego kolejności.
- Zwołujący sesje ustala projekt porządku obrad oraz wyznacza miejsce, dzień, charakter oraz godzinę ich rozpoczęcia.
- Zwołujący sesje najpóźniej na 7 dni przed ustalonym terminem posiedzenia powiadamia pisemnie Radnych oraz osoby zaproszone o zwołaniu sesji. Do powiadomienia załącza się projekty uchwał i inne materiały sesyjne przekazywane drogą elektroniczną. W przypadku braku możliwości technicznych przekazania drogą elektroniczną, materiały sesyjne przekazuje się w formie papierowej.
- W przypadkach szczególnych sesje zwołuje się bez zachowania terminu o którym mowa w ust. 3.
- Informację o zwołaniu sesji podaje do publicznej wiadomości Przewodniczący, w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 7.
- W sesjach obowiązani są brać udział wszyscy Radni, Prezydent, jego zastępcy, Sekretarz i Skarbnik. Przewodniczący oraz Prezydent mogą wskazać również inne osoby zobowiązanie do uczestniczenia w sesji.
- Przewodniczący, w porozumieniu z Prezydentem, ustala listę osób zaproszonych na sesję.
- W razie nieobecności na sesji osób o których mowa w ust. 1, winny one niezwłocznie usprawiedliwić swoją nieobecność.
§ 8.
- Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
- W uzasadnionych przypadkach , określonych w ust. 3 , z zastrzeżeniem § 6, Rada może postanowić o przerwaniu obrad i kontynuowaniu ich w innym wyznaczonym terminie. 3. Przerwanie sesji może nastąpić ze względu na:
- Niemożność rozpatrywania całości spraw porządku obrad na jednym posiedzeniu, 2) uzasadnione rozszerzenie porządku obrad,
- Potrzebę przygotowania dodatkowych materiałów,
- Inne nieprzewidziane okoliczności powodujące konieczność przerwania obrad.
- Radnych, którzy nie brali udziału w pierwszym posiedzeniu, należy zawiadomić pisemnie.
- Radny, który nie uczestniczył w sesji lub opuścił obrady przed jej zakończeniem, składa niezwłocznie wyjaśnienie Przewodniczącemu o przyczynie nieobecności.
§ 9.
- Jeżeli w trakcie posiedzenia liczba radnych zmniejszy się poniżej quorum wymaganego dla podjęcia uchwał, po sprawdzeniu liczby Radnych faktycznie obecnych na posiedzeniu, sesja zostaje przerwana i odroczona na inny termin. Uchwały podjęte do tego czasu zachowują moc.
- Fakt przerwania sesji oraz nazwiska radnych, którzy bez usprawiedliwienia opuścili obrady przed ich zakończeniem, odnotowuje się w protokole.
- Jeżeli równocześnie z przerwaniem sesji zostanie wskazany nowy termin obrad, Radnych obecnych uważa się za powiadomionych. Radnych nieobecnych na posiedzeniu należy zawiadomić pisemnie.
§ 10.
- Jawność sesji zostaje wyłączona tylko w przypadkach, gdy rozpatrywane są sprawy objęte z mocy przepisów szczególnych tajemnicą państwową lub służbową.
- Wyłączenie jawności sesji oznacza, że obrady prowadzone są przy drzwiach zamkniętych tylko w obecności Radnych oraz osób wskazanych przez Przewodniczącego.
§ 11.
- Nad sprawnym przebiegiem obrad i przestrzeganiem porządku na sali obrad czuwa Przewodniczący.
- Jeżeli treść lub forma wystąpienia mówcy zakłócają porządek obrad, powagę sesji lub dobre obyczaje mówca winien być przywołany do porządku lub winien mu być odebrany głos. Fakt ten odnotowuje się w protokole obrad.
- Udział publiczności i przedstawicieli prasy nie może zakłócać przebiegu sesji.
- Przewodniczący obrad może podejmować wszelkie prawem przewidziane środki służące przywróceniu porządku na sali obrad, w tym może nakazać opuszczenie sali osobom (także Radnym), które swoim zachowaniem lub wystąpieniami naruszają powagę sesji.
Rozdział 2
Przebieg sesji
§ 12.
- Z zastrzeżeniem § 2 ust. 2, sesję otwiera i prowadzi Przewodniczący lub w razie jego nieobecności, wyznaczony według wcześniej ustalonej przez Przewodniczącego kolejności. Wiceprzewodniczący.
- Funkcję sekretarzy obrad pełnią pracownicy Biura Rady Miejskiej.
- Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez prowadzącego formuły: "Otwieram sesję Rady Miejskiej Będzina".
- Po otwarciu sesji prowadzący obrady stwierdza, na podstawie listy obecności prawomocność obrad. W przypadku braku quorum zamyka obrady, wyznaczając nowy termin sesji.
- Na liście obecności Radni potwierdzają swoją obecność na sesji własnoręcznym podpisem.
§ 13.
- Sesja przebiega według porządku obrad.
- Porządek obrad obejmuje w szczególności:
- Przyjęcie porządku obrad;
- Przyjęcie protokołu z poprzedniej sesji;
- Sprawozdanie z działalności Prezydenta w okresie międzysesyjnym;
- Odpowiedzi na interpelacje i zapytania;
- Interpelacje i Zapytania;
- Rozpatrzenie projektów uchwał i innych spraw;
- Sprawy organizcacyjne i bieżące;
- Sprawy różne, wolne głosy i wnioski.
§ 14.
- Realizując porządek obrad Prowadzący obrady (Przewodniczący) referuje sprawę, bądź udziela głosu referentowi.
- Każdy Radny ma prawo zabrać głos w sprawie będącej przedmiotem obrad.
- Prowadzący obrady (Przewodniczący) udziela głosu według kolejności zgłoszeń. Może jednak, jeśli jest to uzasadnione, udzielić głosu poza kolejnością zgłoszenia.
- W sprawie formalnej oraz w przypadku w którym zabranie głosu wiąże się bezpośrednio z głosem przedmówcy (wypowiedź ad vocem), głosu udziela się poza kolejnością.
- W sprawach, w których wszystkim Radnym doręczono niezbędne dla ich rozpoznania materiały można, bez uprzedniego ich referowania, przystąpić do ich omówienia. Dotyczyć to może w szczególności spraw przyjęcia sprawozdań Prezydenta, sprawozdań Komisji, sprawozdań delegatów i reprezentantów Rady w związkach i innych podmiotach. Dotyczyć to może także zatwierdzenia protokołu poprzedniego posiedzenia Rady, jeśli protokół wyłożony był do wglądu od dnia zawiadomienia Radnych o zwołaniu sesji.
- W debacie Radny może zabrać głos we własnym imieniu. Powtórne zabranie głosu w tym samym punkcie porządku obrad możliwe jest w przypadku udzielenia wyjaśnienia lub ad vocem.
§ 15.
- Przewodniczący czuwa nad zwięzłością wystąpień Radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
- Przewodniczący może czynić Radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach może przywołać mówcę do zachowania tematyki określonej porządkiem obrad.
- Rada może ustalić dopuszczalny czas wystąpień w rozpatrywanym punkcie obrad.
- Przewodniczący może zwracać uwagę, jeżeli Radny odbiega od tematu lub znacznie przewleka swoje wystąpienie. Po dwukrotnym przywołaniu do porządku głos mówcy może zostać odebrany, a fakt ten odnotowuje się w protokole obrad.
- Radny, któremu odebrano głos, może odwołać się do Rady. Rada rozstrzyga odwołanie w sposób przewidziany dla wniosków formalnych.
- Postanowienia ust. od 2 do 5 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady.
§ 16.
- Po wyczerpaniu listy mówców Prowadzący obrady zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej komisji, klubowi lub Prezydentowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeżeli zaistnieje taka konieczność, przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
- Po zamknięciu dyskusji Prowadzący obrady (Przewodniczący) rozpoczyna procedurę głosowania, objaśniając uprzednio sposób głosowania.
§ 17.
- Każdą z uchwał przewidzianych w porządku obrad rozpatruje się i głosuje osobno.
- Radny może zgłosić do treści uchwały zdanie odrębne (votum separatum) z uzasadnieniem, co odnotowuje się w protokole z posiedzenia sesji.
- Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały, podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji. Zdanie drugie nie dotyczy oczywistych omyłek.
§ 18.
- W czasie sesji Radni mogą zgłaszać wnioski merytoryczne i formalne.
- Wnioski merytoryczne mające być przedmiotem głosowania, winny być dodatkowo zgłoszone w formie pisemnej.
§ 19.
- Wnioskiem formalnym jest wniosek w sprawie związanej z przebiegiem obrad, ich sprawniejszym przebiegiem, a w szczególności wniosek o:
- stwierdzenie właściwości organu;
- Sprawdzenie listy obecności;
- Stwierdzenie Quorium;
- Ograniczenie czasu wystąpień mówców;
- Odroczenie dyskusji;
- Zamknięcie dyskusji;
- Głosowanie bez dyskusji;
- Zmianę porządku obrad;
- Odesłanie projektu uchwały do komisji;
- Zwrócenie projektu uchwały wnioskodawcy w celu uzupełnienia lub wprowadzenia poprawek;
- Przerwanie sesji ,
- Odroczenie głosowania nad projektem uchwały, celem stwierdzenia czy wprowadzone poprawki są zgodne z innymi zapisami uchwały i z obowiązującym prawem;
- Przejście do porządku obrad;
- Ponowne przeliczenie głosów;
- Sprostowanie błędów pisarskich;
- Zarządzenie przerwy;
- Przestrzeganie regulaminu obrad.
- Wniosek o głosowanie bez dyskusji nie może dotyczyć projektu budżetu i zmian w budżecie, statutu miasta, udzielenia absolutorium, wyboru i odwołania przewodniczącego, wiceprzewodniczących, skarbnika i sekretarza miasta.
- Wnioski formalne rozstrzygane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, z zastrzeżeniem wniosku określonego w ust. 3 pkt 8, który winien być rozstrzygany bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady.
- Z zastrzeżeniem ust. 5 Rada rozstrzyga o wniosku formalnym niezwłocznie po jego zgłoszeniu.
- Wnioski dotyczące:
- sprawdzenia listy obecności;
- Stwierdzenia Quorum;
- Przejścia do porządku obrad;
- Przestrzegania regulaminu obrad;
- Przyjmuje się bez głosowania.
§ 20.
W ostatnim punkcie porządku obrad Radni, przedstawiciele komisji i klubów Radnych, Prezydent oraz inne osoby biorące udział w sesji za zgodą Prowadzącego obrady mogą zabierać głos w celu złożenia oświadczenia lub wniosku.
§ 21.
- Po wyczerpaniu porządku obrad Prowadzący obrady kończy sesję wypowiadając formułę: “Zamykam sesję Rady Miejskiej Będzina”.
- Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uznaje się za czas trwania sesji. 3. Postanowienie ust. 2 dotyczy również sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.
§ 22.
- Z każdego posiedzenia sesji sporządza się protokół, stanowiący urzędowy zapis przebiegu obrad i podejmowanych rozstrzygnięć. Za sporządzenie protokołu odpowiada Przewodniczący.
- Protokół powinien zawierać w szczególności:
- Numer, datę, miejsce posiedzenia i godzinę rozpoczęcia obrad;
- Listę obecności wraz z informacją o usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecnościach Radnych,
- Stwierdzenie prawomocności posiedzenia;
- Zatwierdzony porządek obrad;
- Streszczenie wypowiedzi mówców;
- Przebieg obrad, streszczenie przemówień i dyskusji oraz teksty zgłoszonych i uchwalonych wniosków;
- Informacje o interpelacjach i zapytaniach;
- Informacje o przerwaniu obrad;
- Godzinę zamknięcia posiedzenia,
- Do protokołu dołącza się:
- Listę obecności,
- Podjęte uchwały,
- Opinie komisji,
- Pisemne usprawiedliwienia Radnych nieobecnych na sesji, protokoły komisji skrutacyjnej, komisji uchwał i wniosków oraz dokumenty złożone przez mówców na piśmie,
- Protokół numeruje się kolejnymi cyframi rzymskimi, odpowiadającymi numerowi sesji w danej kadencji i oznacza dwoma ostatnimi cyframi roku. Protokół parafuje protokolant, zaś po jego przyjęciu przez Radę podpisuje Przewodniczący.
§ 23.
- Protokół wykłada się do wglądu w siedzibie Rady przed następną sesją, najpóźniej na siedem dni przed sesją na której ma on być przyjęty.
- Radni mogą wnosić na piśmie poprawki i uzupełnienia do protokołu przed jego przyjęciem przez Radę. O ich uwzględnieniu decyduje Przewodniczący, po uprzednim wysłuchaniu protokolanta .
- Radny, którego wnioski nie zostały uwzględnione przez przewodniczącego, może przedłożyć je na następnej sesji. O przyjęciu lub odrzuceniu wniosków decyduje rada w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Jeżeli wnioski nie zostanąuwzględnione, radny ma prawo zgłosić na piśmie zastrzeżenia do protokołu.
§ 24.
- Protokół podlega zatwierdzeniu przez Radę. Po jego przyjęciu ostateczną wersję dokumentu podpisuje Przewodniczący.
- Protokoły sesji przechowywane są w Biurze Rady Miejskiej przez okres kadencji.
- Każdy ma prawo wglądu do protokołu, chyba, że na podstawie odpowiednich przepisów dana sesja lub jej część odbyła się z wyłączeniem jawności.
- W celu sporządzenia protokołu z sesji jej przebieg jest rejestrowany przy pomocy urządzeń utrwalających dźwięk. Zapisy przechowywane są w Biurze Rady Miejskiej do czasu przyjęcia protokołu przez Radę.
Rozdział 3.
Uchwały Rady
§ 25.
- Rada podejmuje uchwały zgodnie z postanowieniami § 30 Statutu .
- Inicjatywa podjęcia uchwały przez Radę przysługuje: Przewodniczącemu, Prezydentowi, Komisjom Rady, klubom Radnych oraz grupie Radnych w ilości, co najmniej sześciu osób.
- Przewodniczący przesyła projekty uchwał drogą elektroniczną do zaopiniowania właściwym merytorycznie Komisjom. W przypadku braku możliwości technicznych przekazania drogą elektroniczną, projekty uchwał przesyła się w formie papierowej.
- Komisja po przedyskutowaniu projektu uchwały przedkłada swoje stanowisko Prezydentowi celem umożliwienia mu ustosunkowania się do przedstawionych uwag nie później niż dzień roboczy przed sesją.
- Projekty uchwał składanych na sesji winny być w jej trakcie dostarczone odpowiednio Radnym i Prezydentowi.
- Jeżeli do proponowanego projektu uchwały wniesiono poprawki, głosowanie przeprowadza się najpierw nad tymi poprawkami w kolejności ich zgłoszenia. Następnie przeprowadza się głosowanie nad ukształtowanym w ten sposób ostatecznym projektem uchwały.
§ 26.
- Projekty uchwał przygotowują Prezydent lub występujący z inicjatywą jej podjęcia.
- Uchwały Rady powinny odpowiadać wymaganiom określonym w przepisach prawa, a w szczególności zawierać:
- Część nagłówkową określającą:
- a) Numer uchwały,
- b) Wskazanie organu podejmującego uchwałę,
- c) Datę podjęcia uchwały,
- d) Tytuł uchwały,
- Podstawę prawną uchwały;
- Rozstrzygnięcie merytoryczne;
- Wskazanie podmiotów zobowiązanych do wykonywania uchwały oraz podmiotów sprawujących nadzór nad realizacją uchwały;
- Część końcową zawierającą:
- a) Postanowienia przejściowe i dostosowujące,
- b) Określenie terminu wejścia w życie uchwały i ewentualnie czasu jej obowiązywania,
- c) Określenie sposobu publikacji, jeżeli ustawy tak stanowią.
- Uchwała zawiera uzasadnienie. W uzasadnieniu wyjaśnia się cel i potrzebę podjęcia uchwały.
- Do projektu uchwały mogą być dołączone:
- wymagane prawem opinie;
- Ocena przewidywanych skutków finansowych przy realizacji uchwały;
- Inne materiały, mapy itp. związane z projektem, pozwalające na lepsze rozpoznanie sprawy.
- Uchwały numeruje się uwzględniając kolejny numer sesji i kolejny numer uchwały w danej kadencji oraz dopisując dwie ostanie cyfry roku kalendarzowego.
- Uchwały podpisuje Przewodniczący.
Rozdział 4.
Zasady głosowania
§ 27.
- Rada podejmuje uchwały lub stanowiska w danej sprawie w głosowaniu jawnym, jawnym imiennym lub tajnym wymaganą przez prawo większością głosów: zwykłą, bezwzględną lub kwalifikowaną.
- Rada może zarządzić głosowanie jawne imienne oraz głosowanie tajne tylko w przypadkach przewidzianych w przepisach prawa.
- W głosowaniu uczestniczą wszyscy Radni biorący udział w sesji.
- Wyniki głosowania są ostateczne i nie mogą być przedmiotem dyskusji na sesji.
§ 28.
- Głosowanie jawne przeprowadza Przewodniczący.
- Każdemu Radnemu przysługuje jeden głos, który może oddać "za" lub "przeciw", albo "wstrzymać się" od głosu.
- Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki i jednocześnie użycie odpowiedniego wyboru głosowania w systemie na urządzeniu aparatury głosowania elektronicznego. Przeliczenia głosów oddanych przez podniesienie ręki dokonują Przewodniczący lub wyznaczone przez niego osoby. Głosy oddanew systemie aparatury głosowania elektronicznego sumowane są automatycznie.
- W przypadku głosowania w systemie aparatury głosowania elektronicznego, imienne wyniki głosowania (wydruk z elektronicznego systemu głosowania) dołącza się do protokołu sesji.
- W razie stwierdzenia przez Przewodniczącego, że wynik głosowania w systemie aparatury głosowania elektronicznego różni się od wyniku głosowania przez podniesienie ręki, Przewodniczący zarządza reasumpcję głosowania, które ma charakter imienny i przeprowadzane jest w trybie określonym w ust. 7.
- W przypadku braku możliwości technicznych do przeprowadzenia głosowania w systemie aparatury głosowania elektronicznego, Przewodniczący zarządza głosowanie przez podniesienie ręki, które nie ma charakteru imiennego. Przeliczenia głosów dokonują Przewodniczący lub wyznaczone przez niego osoby.
- Głosowanie imienne odbywa się przez wywoływanie Radnych z imienia i nazwiska w kolejności alfabetycznej. W protokole odnotowuje się, czy Radny oddał głos "za", "przeciw", czy "wstrzymał się".
- Wyniki głosowania jawnego ogłasza Przewodniczący.
§ 29.
- Głosowanie tajne przeprowadza Komisja Skrutacyjna powołana spośród Radnych, w liczbie co najmniej trzech osób, w tym Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej.
- W głosowaniu tajnym Radni oddają głos na ostemplowanych pieczęcią Rady kartach do głosowania, według ustalonego wcześniej przez Radę wzoru kart, z zastrzeżeniem § 30.
- Przed przystąpieniem do głosowania Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej wyjaśnia sposób głosowania.
- Głosowanie następuje poprzez wrzucenie do urny karty do głosowania przez poszczególnych Radnych, w kolejności alfabetycznej według listy obecności.
- Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół z głosowania podając jego wyniki.
- Protokół oraz karty do głosowania stanowią załącznik do protokołu z sesji Rady.
§ 30.
- Na kartach do głosowania w wyborach o których mowa w § 3,zamieszcza się nazwiska kandydatów w porządku alfabetycznym, a z lewej strony obok nazwisk umieszcza się kratkę na postawienie znaku “x”.
- Kartami nieważnymi są karty inne niż sporządzone w sposób określony w ust. 1.
- Postawienie znaku " x " obok nazwiska jednego kandydata jest jednoznaczne z oddaniem głosu ważnego.
- Postawienie znaku “x” obok nazwiska więcej niż jednego kandydata lub nie postawienie znaku “x” obok nazwiska żadnego z kandydatów jest jednoznaczne z oddaniem głosu nieważnego.
- Sporządzenie dopisków na karcie lub naddarcie karty nie powoduje nieważności głosu.
§ 31.
- Głosowanie jawne imienne przeprowadza Komisja Skrutacyjna na zasadach jak dla głosowania tajnego.
- Radni głosują kolejno według listy obecności, na kartach do głosowania ostemplowanych pieczęcią Rady i podpisanych imieniem i nazwiskiem Radnego.
- Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji skrutacyjnej odczytuje protokół z głosowania podając jego wyniki i oddane głosy przez poszczególnych Radnych.
§ 32.
Jeżeli zasady głosowania tajnego określone w niniejszym Regulaminie nie są wystarczające do jego przeprowadzenia , przed przystąpieniem do głosowania Rada, może w drodze uchwały określić inne zasady głosowania.