Wdrażanie rozwiązań przeznaczonych dla osób ze szczególnymi potrzebami nie byłoby możliwe bez środków finasowych przekazywanych przez Prezydentów, Burmistrzów i Wójtów miast, gmin, na terenie których organizatorem komunikacji miejskiej jest Zarząd Transportu Metropolitalnego. Dzięki tej wymiernej współpracy transport zbiorowy jest w czoraz wiekszym stopniu dostępny dla osób z niepełnosprawnościami, osób o ogranoczonej mobilności czy osób starszych.
Poprzez konsultacje z jednostkami samorządowymi i organizacjami społecznymi komunikacja miejska staje się dostępna i przyjazna dla wszystkich pasażerów. Przykładami takich rozwiązań mogą być licznie instalowane w pobliżu przystanków elektroniczne tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej wraz z możliwością dostępu do informacji głosowej czy też wymagania techniczne dotyczące pojazdów, na przykład rampy najazdowe i przyklęk pojazdów, czyli udogodnienia służące pasażerom poruszającym się na wózkach inwalidzkich, rodzicom z małymi dziećmi i osobom starszym.
Nowe wymagania dotyczą m. in. kontrastowych wyświetlaczy, ujednolicenia zapisów oznaczeń i nazw przystanków we wszystkich kanałach informacji, co jest ważne dla osob głuchych lub w spektrum autyzmu, ustandaryzowania zapowiedzi głosowych czy też podświetlenia krawędzi stopni we wszystkich nowo wprowadzonych do ruchu pojazdach.
Ważnym elementem systemu komunikacyjnego stały się także naklejki z kodami QR montowanymi na tabliczkach z rozkładami jazdy. To nowe rozwiązanie, które w znaczący sposób ułatwia dostęp do informacji dużej grupie pasażerów. Nalepki umieszczane są na wysokości ok. 120 cm, co umożliwia dostęp do nich osobom na wózkach. Montowane są zawsze w tym samym miejscu (prawy dolny róg glaboty z rozkładem jazdy).
Kod QR jest wypukły, a dodatkowo nadrukowane na nich oznaczenie numeru stanowiska w alfabecie Braille'a stanowi udogodnienie dla osób niewidzących. w 2022 roku takie naklejki znalazły się na 5000 przystanków. Docelowo mają pojawić się na wszystkich tabliczkach przystankowych na terenie miast i gmin wchodzących w skład Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Najważniejsze rozwiązania w kmunikacji miejskiej przeznaczone w pierwszej kolejności dla osób ze szczególnymi potrzebami to:
- Opuszczane podwozie pojazdu (przyklęk) przeznaczone dla osób mających problemy ze sprawnym poruszaniem się.
- Wewnętrzne zapowiedzi głosowe w pojazdach pomagające zwłaszcza osobom niewidomym, ale również jadącym pierwszy raz daną trasą.
- Kontrastowe wyświetlacze pojazdów z numerem linii służące osobom straszym, niedowidzącym lub mającym choćby niewielkie kłopoty ze wzrokiem.
- Fotele zaznaczone specjalnymi piktogramami przygotowane dla osób ze szczególnymi potrzebami.
- Podłoga antypośłizgowa ułatwiająca poruszanie się wszystkim podróżującym komunikacją miejską.
- Naklejki z kodami QR na tabliczjach z rozkładami jazdy zawierające numer stanowiska zapisany w alfabecie Braille'a, co ułatwia dotarcie na prawidłowy przystanek.
- Tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej z możliwością wywołania informacji głosowej za pomocą specjalnego przycisku.
- w pełni dostępna dla osób z niepełnosprawnościami strona internetowa z rozkładami jazdy.
ZTM wspólnie z jednostkami samorządu terytorialnego wchodzącymi w skład GZM, chce zachęcić różne grupy pasażerów do korzystania z transportu zbiorowego. Pokazanie udogodnień jako odpowiedzi na konkretne problemy, z jakimi spotykją się osoby z niepełnosprawnościami ma uzmysłowić, że wdrażane rozwiązania są realnie wykorzystywane i potrzebne wielu osobom na co dzień.
Z drugiej strony organizator komunikacji miejskiej liczy, że wszyscy pasażerowie zrozumieją, że te działania ułatwiają poruszanie się wszystkim korzystającym z komunikacji miejskiej.