Zajęcia dodatkowe realizowane w ramach projektu „Będzińskie przedszkola miejscem do wszechstronnego rozwoju młodych mieszkańców miasta”:
Dogoterapia - zajęcia terapeutyczne
Metoda wzmacniająca efektywność rehabilitacji, psychoterapii i edukacji, w której motywatorem jest odpowiednio wyselekcjonowany i wyszkolony pies, prowadzony przez wykwalifikowanego terapeutę. Dogoterapia jest niezwykle korzystna w pracy i terapii z osobami z różnymi wyzwaniami rozwojowymi. Dogoterapia to emocjonalny kontakt, specyficzna więź pomiędzy podopiecznym i psim terapeutą. Więź, która staje się motywatorem działań, daje poczucie bezwarunkowej akceptacji i sympatii. Zajęcia z udziałem psa mają również na celu rozwijanie sfery umysłowej dziecka, wpływając na koncentrację uwagi, rozwój mowy i funkcji poznawczych, pobudzanie zmysłu wzroku, słuchu, dotyku i węchu.
Felinoterapia - zajęcia terapeutyczne
Metoda ma zastosowanie w przypadku takich chorób jak: nadpobudliwość, ADHD, autyzm, zespół Aspergera, zespół Downa, zaburzenia zachowania i emocji, zaburzenia lękowe, nieśmiałość i zahamowanych społecznie, depresja, choroba Alzheimera, różne inne choroby psychiczne, uszkodzenia słuchu, uszkodzenia wzroku, dystrofia mięśniowa, artretyzm itp. Korzystny wpływ felinoterapii występuje zarówno w kontekście pedagogicznym, jak i terapeutycznym. Zajęcia z felinoterapii mogą być prowadzone w niewielkich grupach. Kot „działa” w ten sposób, że zmniejsza opór w kontakcie terapeutycznym, który jest związany ze stresem (stres może występować zwłaszcza podczas pierwszych spotkań z psychologiem/psychoterapeutą). Kiedy w trakcie takiego spotkania obecny jest kot, to staje się on tematem wspólnym dla pacjenta i terapeuty (sprawdza się to zwłaszcza w przypadku dzieci). W terapii grupowej kot jest w pewnym sensie jednym z uczestników zajęć. Każdy może mieć bezpośredni kontakt z kotem. Można głaskać kota, bawić się z nim, dopuszczalne jest nawet karmienie kota. Terapię wzbogaca się opowieściami o kotach, rozmową na temat kotów i innych zwierząt, dzięki czemu psycholog zyskuje płaszczyznę do dialogu. Pies dla pewnych osób np. dzieci autystycznych może być zbyt wymagający, zbyt hałaśliwy i zbyt bezpośredni. U takich osób kot zyskuje przychylność swoim spokojem.
Muzykoterapia - zajęcia terapeutyczne
Muzykoterapia w przedszkolu wskazana jest w pracy z dziećmi nadpobudliwymi, zalęknionymi, mającymi trudności z nauką pisania i czytania, a także z niską koordynacją ruchową. Odbywa się to poprzez zabawy ruchowe, naukę piosenek oraz bardzo ważne ćwiczenia słuchowe. Wyjątkowość muzyki polega na tym, że oddziałuje na organizm w sposób niewerbalny i podświadomy, angażując niemal całą jego osobowość. W zależności od cech psychofizycznych, możliwości, ograniczeń, potrzeb rozwojowych i oczekiwań muzyka może być jednym ze skuteczniejszych środków służących stymulowaniu, korygowaniu i usprawnianiu rozwoju. Muzykoterapia jako jedna z metod psychoterapii, wykorzystuje muzykę jako środek oddziaływania zwłaszcza na emocjonalną sferę osobowości, dlatego jest skuteczną pomocą w pracy pedagoga specjalnego. Muzyka jest formą komunikacji emocjonalnej, która pozwala na uzyskanie stanu otwarcia, stwarza warunki do uzewnętrzniania własnych potrzeb, uczuć, nastrojów.
Arteterapia - zajęcia terapeutyczne
Arteterapia to wykorzystanie twórczości w celach leczniczych. Terapia przy udziale sztuk plastycznych i technik związanych z plastyką, a także z wykorzystaniem muzyki, tańca, poezji, dramatu - teatru, zabawy, fotografii a także hodowli roślin, kontaktu z lasem, morzem itp. Arteterapia spełnia ogromną rolę kompensacyjną, wyzwalając aktywność twórczą, wyrównuje braki i ograniczenia psychofizyczne. Pozwala zaakceptować siebie i innych. Przede wszystkim wzbogaca życie człowieka niepełnosprawnego, nadaje mu sens. Uczestnictwo w twórczym działaniu, jakim jest arteterapia, nadaje sens życiu ludzi niepełnosprawnych. Twórczy kontakt ze sztukę jest bardzo ważnym ogniwem w procesie rehabilitacji, stanowi źródło wiedzy o życiu i psychice chorego. Niesie ze sobą radość tworzenia. Wyzwala ze smutnego świata izolacji.
Zajęcia stymulujące rozwój psychoruchowy
Gimnastyka korekcyjna zapobiega powstawaniu i koryguje wady postawy ciała. Wyrównywanie wad jest procesem długim i żmudnym. Odpowiednie uatrakcyjnienie zajęć przez stosowanie różnych przyrządów i przyborów oraz wprowadzenie elementów gier i zabaw sprawia, że dzieci lecząc wady doskonale się bawią. Dzięki zastosowaniu Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne na zajęciach gimnastyki korekcyjnej można osiągnąć podwójny efekt, poza sferą fizyczną, odpowiednio dobranymi ćwiczeniami wpłynąć również na sferę emocjonalno-społeczną dziecka. Celem programu W. Sherborne jest osiągnięcie wewnętrznego spokoju, uświadomienie sobie własnej wartości, odprężenie się, zrelaksowanie, a także rozwijanie wzajemnych kontaktów i porozumiewanie się poprzez ćwiczenia.